piątek, 23 października 2015

Miasto pełne szmat...

W dniu 24 kwietnia 2015 roku uchwalona została, po poprawkach senatu, tak zwana ustawa krajobrazowa (podpisana przez prezydenta trzy tygodnie później). Teraz, z oczywistych przyczyn, całe miasto obwieszone jest wzdłuż i wszerz plakatami i wielkoformatowymi szmatami mocowanymi do elewacji budynków. To dobry moment, żeby głośno zapytać, gdzie jest teraz plastyk miejski, kiedy miasto wręcz tonie w setkach znienawidzonych szmat? Jeszcze przed uchwaleniem ustawy, o której mowa na początku mojego tekstu, pan Marek Iwiński, plastyk miasta Bydgoszczy, odniósł jeden z pierwszych sukcesów w walce ze szpecącymi naszą przestrzeń publiczną reklamami. Z ulicy dworcowej zniknęła jedna ze "ścian wstydu", która od lat atakowała oczy przechodniów. Z całego serca gratuluję, nawet po tak długim czasie, tego sukcesu i trzymam kciuki za kolejne kroki stawiane w walce z miejską szpetotą. Wtedy wyglądało to tak:




Dzisiaj jest w tym miejscu jest już całkiem przyzwoicie wyglądająca ściana, która (mam nadzieję) nieprędko wróci do poprzedniego stanu i jeszcze przez pewien czas pozostanie wyznacznikiem jakości przestrzeni publicznej w Bydgoszczy. Efekty interwencji możecie porównać z powyższym kadrem pod TYM linkiem. Podobnych miejsc jest w naszym mieście o wiele więcej, ale to tylko część problemu i co ważniejsze, rzadko wychodzą one ponad parter budynku. Znacznie gorzej ma się sprawa z billboardami i przede wszystkim wielkoformatowymi szmatami marketingowymi, które od lat są zmorą naszych miast. Zasłaniają całe elewacje (także zabytków), ograniczają i nierzadko też całkowicie blokują dostęp światła dziennego do mieszkań za dnia, a nocą swoim intensywnym podświetleniem nie dają zasnąć lokatorom. Problem w pewnym momencie osiągnął punkt, w którym zamiast remontować budynki w skandalicznym stanie technicznym, zaczęto zasłaniać je wielkoformatowymi reklamami w imię estetyki i zysku właściciela takiego obiektu.

Dzisiaj, za sprawą ustawy o ochronie krajobrazu, miasta mają już narzędzia, by walczyć z takimi reklamami. Niestety, chociaż za nielegalne i szpetne reklamy w ustawie nałożyć można karę pieniężną, w Bydgoszczy kompletnie zabrakło zdecydowania, moim skromnym zdaniem. Jak mogliśmy przeczytać na łamach Expressu Bydgoskiego w maju tego roku, kary pozostaną w grodzie nad Brdą tylko teoretycznym narzędziem. Czytując wypowiedź Marka Iwińskiego dla Expressu:
"To nie jest ustawa przeznaczona do walki z reklamami, tylko mająca pozwolić samorządom zapanować nad wyglądem miasta. Jestem przeciwnikiem nakładania kar finansowych i nie będziemy tego robić. Najlepszym wyjściem z takich sytuacji jest negocjowanie."
Jedne z wielu wielkoformatowych plakatów
rozwieszonych obecnie w Bydgoszczy.
- fot. jacek_73 ©2015, SkyscraperCity.com
Czy aby na pewno o to chodzi? Czy walka o zachowanie status quo nie jest przypadkiem zbyt biernym podejściem, kiedy miasto dosłownie TONIE w agresywnych reklamach każdej barwy i w każdym niemal formacie? Szczególnie teraz, kiedy trwa kampania wyborcza i w całym mieście wielkopowierzchniowe materiały pokrywają często niemal całe budynki, powinniśmy zadać sobie pytanie, czy Bydgoszcz dalej może się na to godzić. Nie mam zamiaru piętnować żadnego konkretnego kandydata, ani żadnego komitetu, gdyż materiały tego typu atakują nas niemal z każdej strony i za sprawą dokładnie każdego "obozu politycznego" (chociaż nie da się ukryć, że jest kilka osób, które szczególnie wysoko niosą sztandar "kampanii na szmatach"). Ważnym jednak jest, żeby wymagać pewnej odpowiedzialności od startujących, którzy rzekomo dbać mają o interes naszego miasta i regionu w sejmie. Czy ktoś, kto świadomie szpeci przestrzeń publiczną i wykłada pieniądze na najbardziej znienawidzoną w polskich miastach formę reklamy, na pewno będzie wiedział czego potrzebuje nasze, albo jakiekolwiek inne miasto? Warto przy tym pochwalić ugrupowanie Razem*, które jako jeden z punktów honoru przyjęło sobie nie zaśmiecać swoimi plakatami przestrzeni publicznej, nie korzystać w ogóle z reklam wielkoformatowych i nie dokładać od siebie jeszcze więcej do marketingowego chaosu. Brawo, aż szkoda, że pozostali nie czują takiej odpowiedzialności za miasto!

Ta płachta reklamowa, na szczęście, niedługo zastąpiona zostanie muralem!
- fot. własne
Na początku tego miesiąca pisałem o problemie bieżącego utrzymania miasta i tym, jak wielki wpływ ma to na przestrzeń publiczną w Bydgoszczy. Od tego czasu trochę się zmieniło (iluminacja wieży znów jest kolorowa!), ale jakość przestrzeni publicznej i ogólnie rozumiana uroda miasta, to nie tylko sprzątanie i naprawa tego, co zniszczone. Brak społecznego i urzędniczego przyzwolenia na brzydkie i agresywne reklamy, prowizoryczne budki i ukrywanie niszczejących budynków za "szmatami" jest równie ważny. W dodatku nie możemy mieć pretensji, tylko i wyłącznie do tych, którzy w takie reklamy inwestują, kiedy równie wielka wina leży po stronie tych wszystkich, którzy na taki stan rzeczy pozwalają. To właściciele budynków, władze miejskie i sami mieszkańcy, którzy nie zgłaszają zbyt często publicznego sprzeciwu wobec absolutnie niedopuszczalnych form reklamy.

Na szczęście to nie tak, że nie możemy absolutnie nic zrobić. My sami, mieszkańcy Bydgoszczy, możemy pisać właśnie do pana Marka Iwińskiego (a dokładniej TUTAJ, na oficjalny adres mailowy) uwagi i protesty w sprawie szczególnie rażących reklam. Jakie by nie było stanowisko plastyka w sprawie reklam i karania za nie, przy odpowiedniej liczbie naszych zgłoszeń i protestów po pewne narzędzia trzeba będzie sięgnąć, by wymusić zaprowadzenie porządku. Nie bójmy się pokazywać naszego niezadowolenia i piszmy, bo tylko w ten sposób możemy przyspieszyć zmiany i doprowadzić do bardziej agresywnej polityki porządkowania przestrzeni publicznej w Bydgoszczy.

- Przemek


BONUS!
Szmaty reklamowe zostały wyśmiane także na forum SkyscraperCity.com w wątku poświęconym polskiemu wkładowi w przestrzeń miejską. Polecam TEN WPIS oraz cały wątek!


*Pochwała to pochwała, nie mam zamiaru nikogo do niczego namawiać, po prostu warto zwracać uwagę na dobre praktyki, tak samo, jak z pełną premedytacją przyklaskuję wszystkim firmom, które zdecydowały się korzystać z reklam w postaci retro murali zamiast billboardów i "szmat". Ciekawym polecam swoją rozmowę z Dawidem Sobiechem, który stworzył w Bydgoszczy pierwsze takie powierzchnie reklamowe.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz