piątek, 29 lipca 2016

Czas powalczyć o dobrą infrastrukturę!

Mija niemal dokładnie pół roku od tekstu "Tramwajowy most przez Brdę - 10 powodów, by oderwać go od dróg.", w którym pisałem o zaletach poprowadzenia przeprawy tramwajowej pomiędzy ulicami Bałtycką i Perłową. Gorąco polecam Wam jego przeczytanie, gdyż właśnie rozpoczęły się konsultacje społeczne dotyczące tej inwestycji. Bardzo zależy mi na tym, by wszyscy bydgoszczanie mieli pełną świadomość, czemu właśnie te konsultacje są tak ważne dla naszego miasta i jak wiele możemy zyskać, wybierając odpowiedni wariant. Warto też przypomnieć, że niezależnie od wybranego wariantu kierowcy nie tracą nic, bo druga nitka mostu Kazimierza Wielkiego powstanie w obu przypadkach. Kto może stracić na złym wariancie? Wszyscy, którzy kochają spacery nadrzecznymi bulwarami, którym zależy na coraz lepszym zagospodarowaniu terenów nadrzecznych w Bydgoszczy, a także ci, którzy po prostu nie wszędzie lubią docierać autem.

Tak może już niedługo wyglądać nowa przeprawa przez Brdę. Torowisko i szeroki ciąg pieszo-rowerowy z przepięknym widokiem na malowniczą dolinę Brdy. Bez spalin i bez wiecznego hałasu będzie to wspaniałe miejsce dla spacerowiczów! -fot. materiały ZDMiKP
W stosunku do pierwotnie przedstawionego planu sytuacyjnego (LINK TUTAJ) zaszło kilka zmian i uszczegółowień. Dodano odpowiednio oznaczone zejścia na bulwary, przystanki tramwajowe w kierunkach prowadzących przez most oraz, co moim zdaniem jest najważniejsze, powstała pętla zapasowa przy ulicy Fordońskiej, która usytuowana jest w sposób pozwalający na odholowanie uszkodzonych tramwajów z ulicy Fordońskiej, Toruńskiej i zjazdu prowadzącego wzdłuż ulicy Bełzy. To ogromna zmiana, dzięki której na bardzo wielu torowiskach znacznie szybsze i łatwiejsze będzie usunięcie blokującego ruch pojazdu. Nowy plan sytuacyjny znajdziecie POD TYM LINKIEM (most tramwajowy) oraz TYM LINKIEM (rozbudowa mostu Kazimierza Wielkiego w wariancie 1).

Wszystkie informacje, których potrzebujecie aby wziąć udział w konsultacjach, znajdziecie poniżej w postaci listy odnośników opatrzonych moim prostym komentarzem. Poświęcając 5 minut na przeczytanie tej listy, powinniście mieć całą niezbędną wiedzę, aby skutecznie oddać ważny głos w prowadzonych konsultacjach. Wystarczy kliknąć w odpowiedni odnośnik!

  • Opis i wizualizacje inwestycji w obu wariantach (plik PDF) - Pełen opis planowanej inwestycji wraz z wizualizacjami, które stanowią także ilustrację mojego tekstu. Jeśli nie chcecie przebijać się przez wszystkie strony, przewińcie sobie całość do stron 15 i 16 - znajdziecie tam wypunktowane wady i zalety obu wariantów. Moim zdaniem najważniejszy jest tutaj następujący wniosek ZDMiKP
O wariancie 2: "Wprowadzenie infrastruktury tramwajowej w ulicę Kazimierza Wielkiego przyczyni się do powstania dodatkowych konfliktów przejazdowych względem stanu istniejącego, których wynikiem będzie konieczność dostosowania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach z ulicami Toruńską i Fordońską na potrzeby przejazdu tramwajów. Odpowiednia koordynacja sygnalizacji świetlnej dla tak dużego węzła, będzie utrudniona. Należy spodziewać się ograniczenia korzyści (dodatkowe fazy sygnalizacji świetlnej dla tramwajów, wydłużone czasy przejazdu przez skrzyżowanie) wynikających z przebudowy geometrii ulicy względem parametrów dla wariantu 1."
  • Tramwajowy most przez Brdę - 10 powodów, by oderwać go od dróg. - Mój pierwszy tekst, w którym wymieniałem wszystkie (na tamten moment) zalety wariantu prowadzącego przez osobny i niezależny od dróg most tramwajowy. Do wymienianych argumentów należy dodać zaplanowaną pętlę awaryjną, która pozwoli znacząco zwiększyć zabezpieczenie sieci tramwajowej przed awariami. Polecam Wam jako uzupełnienie poprzedniego punktu z opisem inwestycji sporządzonym przez drogowców.
  • Karta konsultacji w wersji PDF oraz karta konsultacji w wersji DOC - Nic dodać, nic ująć. Pod linkami znajdziecie karty z małym polem pozwalającym wpisać swoje dodatkowe uwagi oraz okienka pozwalające udzielić poparcia dla wybranego wariantu. Gorąco namawiam do wyboru wariantu 1, natomiast jeśli chcielibyście zasugerować coś w polu na uwagi, mogą to np. być tablice informacyjne na pieszej trasie informujące o Brdzie, florze i faunie zamieszkującej naszą rzekę i jej brzegi - to świetne miejsce na takie informacje! Warto też dopisać, że nawet w przypadku budowy wariantu pierwszego, most Kazimierza Wielkiego powinien powstać z takim odstępem między jezdniami, by zmieściło się tam w przyszłości torowisko. To zabezpieczenie rezerwy na wiele lat w przód! Wypełnione karty możecie nadesłać na adres konsultacje@zdmikp.bydgoszcz.pl lub w wersji wydrukowanej wysłać pisemnie na adres Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy. Termin składania naszych uwag upływa 14 sierpnia 2016!
Chociaż wizualizacja to tylko wizja grafika, rzeczywisty teren, przez który przebiegać może linia tramwajowa w pierwszym wariancie jest równie malowniczy. W rzeczywistości jeszcze więcej tam drzew, a rzeka jest jeszcze szersza i wije się w malowniczy sposób. - fot. materiały ZDMiKP

I to już wszystko. Mam nadzieję, że mój wpis okaże się pomocnym przewodnikiem po prowadzonych obecnie konsultacjach i pozwoli Wam w łatwy i szybki sposób wyrazić swoją opinię. Pamiętajcie także, aby wypełnić kartę konsultacyjną poprawnymi danymi, aby nie została ona odrzucona z przyczyn formalnych! Nie chcemy, by ktoś nas zignorował tylko i wyłącznie przez zwykłe zapominalstwo, prawda? Pamiętajcie - razem możemy więcej i wspólnymi siłami możemy pomóc miastu podjąć możliwie najlepszą decyzję! :)

- Przemek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz